5 keer aardbeien

Als de aardbeien weer in de winkel liggen dan ruik je de zomer. Aardbeien gewoon uit het vuistje is al heerlijk maar je kunt nog zoveel meer met deze zomerkoninkjes.

5 keer heerlijke manieren om aardbeien te eten

  • Verfrissend drankje met aardbeien, sinaasappelsap en munt. Alles in de blender en mixen. Paar ijsklontjes erbij en smullen maar. (zorg er wel voor dat je de vezels van de geperste sinaasappels toevoegt aan je drankje. Of nog beter.. je gebruikt gewoon de hele sinaasappel. Op deze manier krijg je namelijk ook wat extra vezels binnen die de suikerpiek in toom houden.
  • Lekker ontbijtje met aardbeien, blauwe bessen, frambozen en yoghurt. Het voordeel van het kleine zomerfruit is dat het veel vitaminen en vezels bevat maar relatief weinig suiker. Je kunt er nog wat muesli aan toevoegen bv. De noten/zaden muesli van Zonnatura, omdat hier geen suikers aan zijn toegevoegd. En als je geen gewone yoghurt wilt gebruiken kun je natuurlijk altijd geiten, soja of kokosyoghurt gebruiken.
  • Voor onderweg of mee te nemen naar school. Water met aardbeien in stukjes gesneden en munt en citroen. Binnen een halfuurtje heeft je water een lekker smaakje. Je kunt dit ook kant en klaar kopen maar meestal zijn er dan zoetstoffen gebruikt. En hoe simpel kan het zijn om dit zelf te maken. Je kunt het ook in een mooie glazen karaf op tafel zetten
  • Op en top zomer. Weer eens wat anders om vers fruit te verwerken in een salade. Veldsla of wat spinazie in een mooie schaal doen, en dan versieren maar….. aardbeien, frambozen, blauwe bessen, granaatappel pitjes. Om er toch iets meer smaak aan te geven doe ik er blokjes oude kaas bij voor wat pit. Als smaakmaker gebruik ik bosvruchtenazijn, beetje olie en munt. Het lijkt wel een schilderij.
  • Dessert van aardbeien met balsamicoazijn is echt het proberen waard. Zorg er wel voor dat je balsamicoazijn gebruikt die heel zacht van smaak is. Anders wordt het te zuur. Ik gebruik zelf witte balsamicoazijn. Dat maakt voor de smaak niet veel uit maar het ziet er mooier uit.
Read More

Deze 6 producten heb ik altijd in mijn voorraadkast staan!

Het weekend is voorbij en je begint weer met het goede voornemen deze week “echt” gezonder te gaan eten. Maar telkens zijn er weer drukke dagen die roet in het eten gooien. Een onverwachte afspraak. Een ziek kind waardoor je niet weg kunt en zo zijn er nog heel veel andere redenen waarom het goede voornemen weer een week wordt uitgesteld. Toch kun je er wel voor zorgen dat dit soort situaties niet hoeven te resulteren in een afhaalmaaltijd of de pizza koerier. Zorg voor een standaard inhoud van je voorraadkast dat helpt wel om niet je toevlucht te hoeven nemen in ongezonde maaltijden.

Deze 6 producten heb ik altijd in mijn voorraadkast staan…

Eieren
Heb je een keer geen zin in vlees, of geen vlees in huis dan is een ei een prima alternatief. Een goed gevulde omelet met groenten en geraspte kaas is een prima maaltijd. Eventueel nog een salade erbij.

Diepvriesspinazie
In de vriezer zit altijd een pak diepvriesspinazie. Pasta met spinazie, knoflook, ui en gebakken spekjes wat zout en peper en een geraspte Parmezaanse kaas is een snelle lekkere en gezonde maaltijd. Voor een spinazie ovenschotel heb je niet meer nodig dan spinazie, eieren en crème fresh, stuk schimmelkaas of geitenkaas, eventueel een handje noten en geraspte belegen kaas.

Tonijn in blik
Blikje tonijn kun je voor heel veel gerechten gebruiken. Tonijnpasta is het makkelijkste gerecht wat ik met kan bedenken. Knoflook en ui fruiten, blikje tonijn toevoegen en gezeefde tomaten. Zout en peper en verse kruiden toevoegen. Tonijn ook lekker in een salade en met een paar gekookte eitjes en een fijn gesneden augurkje een lekkere tonijnsalade.

Gepelde tomaten
Een blik gepelde tomaten is voor van alles te gebruiken. Je kunt het gebruiken voor tomatensaus bij de pasta, in een stoofpot of je kunt het gebruiken als basis voor tomatensoep. Je hebt zeker geen pakjes nodig als basis voor een lekkere tomatensoep of pastasaus. Met een bouillonblokje en een scheut wijn en wat kruiden maak je het al snel lekker.

Noten
Noten, vooral ongezouten en ongebrande noten. Denk aan amandelen, hazelnoten, pecannoten, paranoten en walnoten. Even een handje noten als tussendoortje. Of als aanvulling op een salade. Erg voedzaam en vol met gezonde vetten.

Yoghurt
Yoghurt in de koelkast voor een snel en gezond ontbijt, met een banaan en fijngehakte noten. Ook handig om altijd een voorraad bus met ontbijtgranen in huis te hebben om bij de yoghurt te nemen als snel ontbijt of een schaaltje tussendoor.

Dus geen excuus meer voor een snelle vette hap omdat je niks in huis hebt. Gewoon elke week een paar van deze producten in je winkelwagentje en je altijd wat lekkers maken.

 

Read More

Altijd goed in een salade

Een salade is een van mijn favoriete lunches. Ik eet minimaal drie keer per week een salade om twaalf uur. Ten eerste omdat ik het erg lekker vind, ten tweede omdat er heel veel varianten mogelijk zijn en ten derde omdat ik probeer zo weinig mogelijk brood en graanproducten en andere koolhydraten te eten.

Als basis voor een salade neem ik sla, rauwkost en soms zilvervliesrijst. Maar nooit pasta omdat dit juist heel veel koolhydraten bevat en gemaakt is van tarwe. Meestal vul ik de hoeveelheid sla aan met rauwkost als komkommer, bleekselderij, klein beetje paprika, gekookte sperzieboontjes, een halve tomaat, stronkje witlof, bosuitje, paar olijven en stukjes augurk. En daarnaast nog een beetje eiwitten en vet zoals een gekookt eitje, stukjes kaas, gebakken spekjes, stukjes gerookte kip, tonijn uit blik of gerookte zalm.

Eigenlijk is je salade dan al af. Nog een dressing en dan is het al prima. Toch probeer ik er nog altijd iets extra’s aan toe te voegen. Niet omdat het nog niet lekker genoeg is maar vooral om de voedingswaarden nog wat te verhogen. Hieronder volgen 4 tips die je salade nog lekkerder maken. Ze zorgen voor meer vitaminen, meer goede vetten, meer bite en meer smaak.

1: Noten

Noten zijn een hele goede aanvulling. Als je kiest voor noten in een salade kun je die het beste toevoegen op het moment dat je de salade gaat eten. Noten kunnen anders taai en zacht worden. Kies voor ongebrande en ongezouten noten. Zoals amandelnoten, hazelnoten, paranoten, walnoten en pecannoten. Noten bevatten veel goede vetten. En een beetje vet in je salade maakt dat je langer een verzadigd gevoel hebt.

2: Pitten en zaden

Ook in zaden en pitten zitten veel goede vetten. Denk aan zonnebloempitten, pompoenpitten geroosterde sesamzaadjes en pijnboompitten. Het is heel gemakkelijk toe te voegen aan een salade. In elke supermarkt kun je ze kopen. Je kunt sesamzaadjes en pijnboompitten roosteren en daarna bewaren. Zo kun je ze de volgende keer meteen gebruiken.

3: Kiemgroenten

Taugé, alfalfa zijn de bekendste kiemgroenten. Veel supermarkten verkopen schaaltjes waarin verschillende soorten verpakt zitten. Het is een hele lekkere, gezonde aanvulling en het ziet er ook leuk uit in een salade. In kiemgroenten zitten veel voedingsstoffen. Helaas zijn ze niet heel lang houdbaar, dus naast een toefje in je salade is het ook lekker om het op je brood of cracker te doen met b.v kaas.

4: Verse kruiden

Als extra smaakmaker is het heerlijk om verse kruiden toe te voegen. Verse basilicum, peterselie, munt, koriander, bieslook en dille. Een klein beetje geeft al een extra lekkere smaak. Geen dressing uit een potje maar olie met azijn, wat zout en peper en verse kruiden. Een nadeel van kant en klare smaakmakers en dressings is dat er vaak allerlei toevoegingen inzitten. De smaakmaker E 261 is een “gevaarlijke”. Het maakt namelijk dat je eetlust krijgt. Dus na een tijdje heb je weer honger. Vandaar de tip om verse kruiden te verwerken. Als je geen verse kruiden hebt kun je ook gedroogde kruiden gebruiken. De smaak is  wel iets minder. Zowel verse als gedroogde kruiden bevatten veel antioxidanten. Dus ook nog eens heel gezond.

Read More

5 tips om meer fruit te eten

Iedereen kent de slogan ‘twee ons groenten en twee stuks fruit’. Maar toch komt lang niet iedereen elke dag aan deze hoeveelheid. Je kunt fruit gewoon zo uit het vuistje eten maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Hieronder 5 praktische tips voor jou.

  1. Ontbijt met vers fruit
    Neem bij het ontbijt een glas versgeperst sap. Op zich is sap van bv 1 sinaasappel al voldoende. Helemaal goed als je de vezels die achter blijven in het zeefje ook gebruikt. Vruchtensap bevat ook veel suiker door de vezels te gebruiken kun je voorkomen dat de suikers te snel worden opgenomen in je bloed.
  1. Fruit in de blender
    Maak gebruik van een blender. Neem een banaan, kiwi en een glas jus d ‘Orange. Met karnemelk of yoghurt erbij heb je meteen een ontbijt. Gebruik je liever geen zuivel dan kun je ook amandelmelk, havermelk of kokosmelk gebruiken. Je kunt voor iets meer vulling nog wat noten, lijnzaad, chiazaadjes of havermout toevoegen.
  1. Fruit mee naar school
    Maak het voor kinderen leuk om fruit mee naar school te nemen. Een appel is lekker, maar een bakje met appel, rozijntjes en kaneel is nog veel lekkerder of geef een mini fruitsalade mee in een mooi bakje. Verschillende kleurtjes bijvoorbeeld. aardbeien, druiven en appel. Dat ziet er al leuk uit als het doosje open gaat.
  1. Fruitschaal
    Mooie fruitschaal op het aanrecht neerzetten. Gevuld met zomerfruit ziet dat er niet alleen lekker uit het ruikt ook zalig.  Het kleine fruit zoals aardbeien, bosbessen, blauwe bessen en frambozen zijn niet zo geschikt voor in een grote schaal, maar zet dan kleine bakjes neer. Het is supergezond voor je. En in verhouding zit er veel minder suiker in en veel vezels.
  1. Fruit in een salade
    Fruit in een salade is een lekkere manier om extra fruit te eten. Frambozen, aardbeien en blauwe bessen kunnen prima bij een zomerse salade met stukjes kip. In de herfst is het lekker om druiven toe te voegen aan een salade met bleekselderij en stukjes blauwschimmel kaas. Verse vijgen met fetakaas en fijngehakte munt, weer eens wat anders maar een aanrader.

Eet smakelijk en geniet van al het lekkers op de fruitschaal

Read More